Ordo domus Sanctæ Mariæ Theutonicorum Hierosolymitanorum
Regel 1 – De grondslagen van de regel: kuisheid, gehoorzaamheid en armoede
Drie dingen zijn echt de basis van al het spirituele leven en zijn vervat in de wetten van de regels:
De gelofte van eeuwige kuisheid, het afstand doen van de eigen wil, dat wil zeggen gehoorzaamheid tot aan de dood, de derde, de gelofte van armoede, vereist dat hij die in de orde is opgenomen zonder bezit leeft. Deze drie (kuisheid, gehoorzaamheid en armoede) vormen de religieuzen naar Christus, die maagd was en in geest en lichaam bleef, die toen hij werd geboren, toen hij in sjaals werd gewikkeld, de totale armoede accepteerde die zijn metgezel in het leven was. en ook in de dood toen hij naakt aan het kruis hing. Hij was gehoorzaam aan de Vader tot de dood en geheiligde gehoorzaamheid in zichzelf door te zeggen: Ik ben niet gekomen om mijn wil te doen, maar de wil van mijn Vader die mij heeft gezonden. Lucas getuigt dat Jezus met Maria en Jozef vanuit Jeruzalem naar beneden ging en aan hen onderworpen was.
Omdat deze drie (kuisheid, gehoorzaamheid en armoede) de fundamenten zijn, blijven ze zo onbeweeglijk dat zelfs de Grootmeester niet de macht heeft om iemand van hen los te koppelen; want als een van deze drie zou worden overtreden, zou de hele regel worden overtreden.
Regel 2 – De toestemming om gemeenschappelijke eigendommen te hebben
Omwille van de hoge uitgaven voor de vele mensen en de behoeften van de ziekenhuizen, de ridderschap, de zieken en de armen, kunnen de broeders roerende en onroerende goederen hebben als gemeenschappelijk bezit van de orde en het kapittel: land en velden, wijngaarden, land, molens, festivals , Parochies, kapellen, tienden en dergelijke als privileges die hun worden verleend. Ze kunnen ook bedienden en dienstmaagden hebben voor eeuwigdurende rechten.
Regel 3 – Vrijheden en toekenning van rechten
Aangezien elke orde de voorrechten, privileges en vrijheden van de Kerk geniet om onafhankelijk te zijn van het seculiere oordeel, is het eerlijk dat deze heilige orde van de Broeders van het ziekenhuis van St.Mary of the German House in Jeruzalem het gevoel heeft dat het in de speciale bescherming van de Heilige Stoel is inbegrepen. Aangezien een dergelijke bescherming van de Kerk echter op geen enkele manier in strijd mag zijn met de wet, bevelen wij de broeders in hun beproevingen die zij tegen wie dan ook voeren, zonder afbreuk te doen aan de vrijheid van hun voorrechten, niet opzettelijk, kwaadwillig en onwaardig degenen aan te vallen met wie zij juridische geschillen hebben en dat ze geen stiekeme en bedrieglijke excuses zoeken als anderen hen aanklagen.
Regel 4 – Huizen waarin een ziekenhuis zou moeten zijn
Aangezien het ziekenhuis in deze volgorde voor de ridderschap was, zoals de naam duidelijk laat zien, bevelen we dat er altijd een ziekenhuis moet zijn in het hoofdgebouw en waar de meester beslist met het advies van het kapittel. Waar men een reeds bestaand ziekenhuis met zijn inkomsten aan de Orde wil overhandigen, kan de Landcommandant dit aanvaarden op advies van de slimste broeders. In de andere religieuze huizen die geen ziekenhuis hebben, mag er geen worden gebouwd zonder de speciale opdracht van de meester die het advies van de slimste broeders heeft gehoord.
Regel 5 – Opname van zieken in de ziekenhuizen
Dit is hoe men zieken in de ziekenhuizen moet opnemen: alvorens een zieke op te nemen, als hij nog sterk genoeg is en er is een biechtvader, moet hij zijn zonden belijden (belijden) en het lichaam van de Heer ontvangen als de biechtvader het adviseert. Anders moet men een zieke niet toelaten. Als de zieke geld heeft, mag de broeder die het ziekenhuis leidt dit alleen accepteren tegen schriftelijke bevestiging. Hij moet de zieken ook aansporen om voor de redding van zijn ziel te zorgen. Hoe de patiënt ook zijn geld heeft, het moet in de gaten worden gehouden.
Regel 6 – Verpleging
Nadat de patiënt in het ziekenhuis is opgenomen, wordt hij zorgvuldig verzorgd volgens de beslissing van de Spittler, die heeft nagegaan wat nodig is voor de ziekte. In het hoofdgebouw, dat aan alle andere voorafgaat, hangt het aantal dokters af van de grootte van het huis en het aantal zieke mensen. Behandel de zieken met mededogen en liefde, volgens het advies van doktoren en de eigendommen van het huis. Ze worden liefdevol gevoed voor de broers. Op zondag worden de brief en het evangelie voorgelezen en wordt er in processie gewijd water over gestrooid. In de andere ziekenhuizen worden de zieken op het gebruikelijke tijdstip gevoed. Op zondag lees je ze de brief en het Evangelie voor en besprenkel ze met gewijd water De processie vindt niet plaats tenzij de landcommandant of commandant anders beslist. Ook in deze huizen, volgens het besluit van de commandant, doktoren die het advies van de broers hoorden. Er moet voor worden gezorgd dat de zieken in alle ziekenhuizen ’s nachts geen gebrek aan licht hebben. De zieken die vóór de vespers sterven, kunnen onmiddellijk worden begraven; als ze na de vespers sterven, worden ze pas na de eerste dag van de volgende dag begraven, tenzij de ziekenhuisverpleegkundige anders bepaalt. We willen ook dat de Meester, of hij die macht over hem heeft, alle broeders in de ziekenhuizen gebiedt om voor de ziel en het lichaam van de zieken te zorgen en voor hen te zorgen in nederigheid en in de geest van God. Houd dat vast. De opperbevelhebber moet er ijverig voor zorgen dat de zieken het nodige niet missen. Als een broeder de zieke minacht of nalaat wat nodig is, moeten de broeders die hen presideren, dat wel doen Rapporteer het aan de kapitein of landcommandant en straf streng volgens de ernst van de schuld. De broeder die voor de zieken zorgt, probeert helpers te winnen die door vroomheid en mededogen tot deze dienst worden gedreven. Als hij een belangrijke omissie opmerkt, laat die dan niet onberoerd. De commandant en de broeders mogen niet vergeten dat ze op de dag dat ze het bevel ontvingen, een vaste belofte deden om zowel de zieken te dienen als het ambt van ridderorde te bewaken.
Regel 7 – Het verzenden van de aalmoes bitter
Als er teveel nodig is voor de zieken, kunnen gewetensvolle bittere aalmoezen worden verzonden volgens de privileges van de bestelling met de speciale toestemming van de kapitein of de provinciale commandant. Deze worden verondersteld de aflaten van de paus aan de leken aan te kondigen, de mensen aan te sporen het ziekenhuis te ondersteunen met wat nodig is, maar vooral om een godvruchtig leven te leiden, zodat ze mensen er niet van weerhouden om God en de zieken te dienen door hun slechte voorbeeld zoals de zonen van Heli . De bittere aalmoezen zouden niet buitensporig moeten zijn in hun uitgaven en, op hun reizen door het land in de huizen van de orde, dankbaar moeten aanvaarden wat de broeders geven om hen te versterken, maar niet plotseling om meer vragen.
Regel 8 – De getijden liturgie van de kerk
De geestelijkheid en leken moeten overdag samenkomen en ook ’s nachts op de vaste tijden van de dag. De geestelijken zingen en bidden volgens de verordeningen van de orde, de leken, of ze nu aanwezig of afwezig zijn, bidden dertien Onze Vaders voor de metten, zeven voor de andere tijden van de dag, behalve voor de Vespers, waarvoor ze negen Onze Vaders bidden. Ze moeten evenveel Onze Vader bidden voor de tijden van de dag van Onze Lieve Vrouw. Als de leken de tijden van de dag wensen te bidden, met inbegrip van de tijden van de Onze-Lieve-Vrouwedag, de Psalmen en alles wat met het getijdengebed te maken heeft, aangezien de meeste leken bedreven zijn in lezen, kunnen ze samen met de geestelijkheid bidden met toestemming van de opperbevelhebber. De leken Onze Vaders worden dan van hen bevrijd. De broeders van het dagwerk mogen wegblijven van de tijden van de dag en de gewone avonddrank, wanneer de behoefte van hun dienst erom vraagt. Voor de metten moeten de broers zitten volgens het openingsvers en de hymne; de gezonde stand bij het lezen van het evangelie, bij Lauds en ten tijde van Onze Lieve Vrouw. In hun dromen zouden ze moeten buigen en rechtop zitten tegenover elke Gloria Patri uit ontzag voor de Heilige Drie-eenheid; als ze staan, kunnen ze op gepaste wijze buigen. Of de broeders nu zitten of staan tijdens de gebeden, niemand mag de toewijding verstoren door te fluisteren, te luid of wanordelijk bidden, maar moet er eerder naar streven in hun hart te denken en te houden wat ze zeggen, omdat ze God aanroepen. de gezonde stand op de Laudes en de tijden van de dag van Onze Lieve Vrouw. In hun dromen zouden ze moeten buigen en rechtop zitten tegenover elke Gloria Patri uit ontzag voor de Heilige Drie-eenheid; als ze staan, kunnen ze op gepaste wijze buigen. Of de broeders nu zitten of staan tijdens de gebeden, niemand mag de toewijding verstoren door te fluisteren, te luid of wanordelijk bidden, maar moet er eerder naar streven in hun hart te denken en te houden wat ze zeggen omdat ze God aanroepen. de gezonde stand op de Laudes en de tijden van de dag van Onze Lieve Vrouw. In hun dromen zouden ze moeten buigen en rechtop zitten tegenover elke Gloria Patri uit ontzag voor de Heilige Drie-eenheid; als ze staan, kunnen ze op gepaste wijze buigen. Of de broeders nu zitten of staan tijdens de gebeden, niemand mag de toewijding verstoren door te fluisteren, te luid of wanordelijk bidden, maar moet er eerder naar streven in hun hart te denken en te houden wat ze zeggen, omdat ze God aanroepen.
Regel 9 – De dagen dat de broeders het lichaam van de Heer zullen ontvangen
De Heer beloofde in het evangelie: wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik in hem. Hij zal nooit de dood zien. Daarom bevelen wij dat alle broeders van deze orde zeven keer per jaar het lichaam van de Heer ontvangen: op Witte Donderdag, toen Christus dit sacrament instelde, gaf hij zijn lichaam en bloed aan de discipelen en vroeg hen om het ter nagedachtenis aan hem te vieren; op Pasen, Pinksteren, op de Hemelvaart van Maria, op het feest van Allerheiligen, op het feest van de geboorte van de Heer en op Maria Lichtmis. Het is niet toegestaan het lichaam van de Heer minder vaak te ontvangen, vooral omdat het in andere orden de gewoonte is om het vaker te doen.
Regel 10 – Gebed voor de levenden en de doden
Broeders moeten oppassen dat ze schuldige voorbede niet uitstellen voor de doden die al voor Gods oordeel staan en onmiddellijke hulp nodig hebben. Daarom bevelen we aan dat de religieuze priester de begrafenisceremonies viert voor elke broer van zijn huis die net is overleden, zoals voorgeschreven in het brevier van de orde. Maar de lekenbroeder moet bidden voor de broeders van zijn klooster honderd Onze Vaders. Hetzelfde geldt voor de broeders die niet in kloosters zitten. Voor de broeders die elders sterven, bidden zij vijftien Onze Vaders per dag. De religieuze priester moet tien missen per jaar voorlezen voor de zonden en de redding van de levende weldoeners en vrienden van de orde en voor de hele religieuze familie, en ook tien missen voor de doden. De geestelijkheid bidt het Psalter driemaal voor de levenden en de doden. Naast de voorgeschreven tijden van de dag, bidden de lekenbroeders elke dag dertig Onze Vaders voor de levende weldoeners, vertrouwelingen en vrienden van de Orde, en evenveel voor de doden; maar ze zijn niet verplicht om deze Onze Vaders voor de maaltijden nuchter te bidden. Laat het huis waarvan de broer sterft, de beste kleren van de dode man aan de armen geven. Met het eten en drinken dat anders deze ene broeder ontving, dient men de hongerigen veertig dagen, omdat aalmoezen vrij van de dood en niet toelaten dat zielen die in genade vertrekken, nog langer gekweld worden. Op geen enkel moment in het jaar mag een broeder nog een aalmoes geven. om deze Onze Vaders nuchter te bidden voor de maaltijden. Laat het huis waarvan de broer sterft de beste kleren van de dode man aan de armen geven. Met het eten en drinken dat anders deze ene broeder ontving, dient men de hongerigen veertig dagen, omdat aalmoezen vrij van de dood en niet toelaten dat zielen die in genade vertrekken, nog langer gekweld worden. Op geen enkel moment in het jaar mag een broeder nog een aalmoes geven. om deze Onze Vaders voor de maaltijden nuchter te bidden. Laat het huis waarvan de broer sterft de beste kleren van de dode man aan de armen geven. Met het eten en drinken dat anders deze ene broeder ontving, dient men de hongerigen veertig dagen, omdat aalmoezen vrij van de dood en niet toelaten dat zielen die in genade vertrekken, nog langer gekweld worden. Op geen enkel moment in het jaar mag een broeder nog een aalmoes geven.
Regel 11 – De kleding van de broeders
De broers van deze orde mogen overhemden, onderkleding, broeken, lakens en beddengoed van linnen hebben. De bovenkleding moet een spirituele kleur hebben. De broederridders dragen witte mantels als teken van ridderschap. De andere kleding is niet anders dan die van de andere broers. Wij bevelen dat elke broeder een zwart kruis op zijn mantel, gewaad en tuniek draagt en daarbij aan de buitenwereld belijdt dat hij lid is van deze orde. De broers zouden bont en dekens hebben van schapenvacht en geitenleer, geitenvellen worden alleen op verzoek gegeven. De schoenen mogen geen veters, gespen en snavels hebben. Wie kleding en schoenen moet verzorgen, past deze zorgvuldig en gewetensvol aan de broeders aan, zodat ze niet te lang of te kort, te smal of te breed zijn, maar dat iedereen ze zonder moeite kan aan- en uittrekken. Tenzij de commandant anders beveelt, hebben alle broeders als beddengoed een bedzak, een laken, een laken en een deken van linnen of wol en een kussen nodig. Wie nieuwe kleren krijgt, moet de oude teruggeven. De broeder die voor de kleren moet zorgen, deelt ze (de oude kleren) uit aan bedienden en arme mensen. Als iemand, die ver weg is, bereidwillig probeert om betere en mooiere kleren te krijgen voor de toegewezen wapens en kleding, geef hem dan slechtere, want hij heeft zichzelf verdiend. Laat hem ook onderzoeken in hoeverre hij de heiligheid van de innerlijke houding mist, aangezien hij zoveel om de uiterlijke geeft. Omdat zelfs de seculiere priesters hun status aan de buitenkant zouden moeten laten zien door het soort kleding,
Regel 12 – Het kapsel
Alle broers laten hun haar zo scheren dat men van voren en van achteren kan zien dat ze broeders zijn. Baard en snor mogen niet te lang zijn. De algemene autoriteiten dragen haar en een tonsuur volgens de verordening van de Orde. Met ontzag voor de viering van de heilige mis, moeten ze worden geschoren.
Regel 13 – De maaltijd
Voor de maaltijd zeggen de religieuze priesters de tafelzegen, de broers bidden een Onze Vader en Weesgegroet. Ze zouden het eten als een geschenk van God en het huis moeten ontvangen. De Broeders van de Orde mochten op zondag, dinsdag en donderdag drie dagen vlees eten en drie dagen kaas en eieren; maar op vrijdag eten ze uitgeleend. Als het feest van de geboorte van de Heer op een vrijdag valt, moeten de broers vlees eten voor de vreugde van het hoogseizoen. Het eten wordt samen aan de broers geserveerd. Ze zullen hetzelfde ontvangen, maar in overeenstemming met de mogelijkheden van het huis en de behoeften van de broeders. Niet iedereen zou willen ontvangen wat voor sommigen nodig is. Wie minder nodig heeft, dank God, wiens ziekte meer vereist, laat hem nederig zijn vanwege zijn zwakheid. De overweging mag hem niet arrogant maken. Dus vrede onder alle leden. We raden u aan om speciale beperkingen die afwijken van het gebruikelijke te vermijden. In de huizen eten de broers met z’n tweeën, maar niet met een toetje of drankje. In alle huizen waar een volledige conventie is, d.w.z. twaalf broeders en als dertiende van de commandant, naar het voorbeeld van de apostelen van Christus, moet er een doorlopende tafellezing zijn. Iedereen luistert er in stilte naar, zodat niet alleen het gehemelte wordt gevoed, maar ook de oren hongeren naar het woord van God. Dus twaalf broers en als de dertiende van de commandant naar het model van de apostelen van Christus, zou een doorlopende tafellezing moeten zijn. Iedereen luistert er in stilte naar, zodat niet alleen het gehemelte wordt gevoed, maar ook de oren hongeren naar het woord van God. dus twaalf broers en als dertiende van de commandant naar het model van de apostelen van Christus, zou een doorlopende tafellezing moeten zijn. Iedereen luistert er in stilte naar, zodat niet alleen het gehemelte wordt gevoed, maar ook de oren hongeren naar het woord van God.
Aan tafel kunt u rustig en kort praten met degenen die dienen, of met anderen als er officieel werk moet worden gedaan. De bedienden en, na het congres, de broeders eten in kleinere huizen waar niet gelezen kan worden, bewaren zorgvuldig de stilte, voor zover de zaken van het huis dit toelaten en als de commandant geen toestemming geeft om uit beleefdheid jegens gasten te spreken. De broeders dienen de maaltijd alleen te onderbreken als het absoluut noodzakelijk is en moeten onmiddellijk terugkeren nadat dit is geregeld. Na de maaltijd zeggen de priesters de tafelzegen, de leken zeggen de twee Onze Vader en Weesgegroet. In alle huizen gaan ze regelmatig naar de kerk of naar de door de commandant aangewezen kamer.
Bewaar alleen het hele brood, het andere wordt aan de armen gegeven.
Regel 14 – Aalmoezen geven
Liefde geeft de heilzame wet dat alle huizen van deze orde, de kerken en kapellen, een tiende van het brood dat in de oven wordt gebakken aan de armen moeten geven of driemaal per week een gewone aalmoes geven in plaats van brood.
Regel 15 – Vasten
Tenzij ziekte of een dwingende reden anders voorschrijft, dienen de broeders te vasten: vanaf de laatste zondag voor Sint Maarten tot het feest van de geboorte van de Heer, van de zondag Quinquagesima tot Pasen behalve op zondag, tijdens de wake van Driekoningen, Lichtmis en St. Mathias, op de vrijdagen van Allerheiligen tot Pasen, op St. Mark’s Day als het niet op een zondag valt, op de drie petitiedagen, de wake van Pinksteren, St. Philip en St. James, van Johannes de Doper, Peter en Paul, St. Jacobus, St. Laurentius, van de Hemelvaart van de Maagd, St. Batholomäus, St. Mathäus, St. Simon en St. Judas, bij de wake van Allerheiligen, St. Andrew, St. Thomas en op het Kwatembertage. Als de wake op zondag valt, vast je op zaterdag. Op vrijdag van Pasen tot Allerheiligen eten de broers twee keer per dag,
Regel 16 – De avondborrel
Bewaar het alleen op vastendagen, maar niet op de dagen dat u twee keer eet, maar zelfs dan kunt u de commandant speciale toestemming geven.
Wanneer de avondborrel wordt gehouden, ontmoeten de broeders elkaar voor Compline en nemen ze dankbaar de drank aan die hun aan God wordt aangeboden. Aangezien in andere orden al drinkend wordt voorgelezen, wat iedereen in stilte hoort, waarschuwen we dat ook hier de stilte in acht wordt genomen, of dat er tenminste één fatsoenlijk en voorzichtig spreekt. Als de broers het teken na de avondborrel horen, moeten ze naar Complijnen gaan.
Regel 17 – Slaap- en slaapkamer
Als de omstandigheden het toelaten, dienen alle broeders in één kamer te slapen. De commandant kan anders bestellen als de dienst daarom verzoekt. De broers slapen in hun gordel, in broeken, overhemden en onderkleding, zoals gepast is voor religieuzen. Als er geen dwingende reden is, moeten ze overal afzonderlijk zijn. In de kamers waar de meeste broers slapen, mag er ’s nachts geen gebrek aan licht zijn.
Regel 18 – De stilte
Als Compline is gesproken, zwijgen de broers tot de dag voor Prim. Als de dienst, de verzorging van de paarden en andere zaken die tijdelijk aan hen worden toevertrouwd dit vereisen, mogen ze zacht en kort praten met de strijders en anderen; maar ze moeten het gunstigste uur kiezen. Het bevel is niet van toepassing in geval van dieven, brand of iets dergelijks. Voor degenen die om dergelijke redenen hebben moeten spreken, bid een Onze Vader en Weesgegroet voordat ze gaan slapen.
Regel 19 – Brieven ontvangen en verzenden
We bevelen dat behalve degenen die zegels gebruiken via hun kantoor, niemand brieven leest of verstuurt zonder toestemming van de commandant. Als de commandant daartoe in staat is, kunnen de verzonden en ontvangen brieven voor hem worden voorgelezen.
Regel 20 – Geschenken geven, uitwisselen en ontvangen
Wat de broers van hout maken, kunnen ze zonder toestemming weggeven of ruilen, maar niet de dingen die de opperbevelhebber hun tijdelijk heeft gegeven voor gebruik. Geen enkele broeder mag dingen accepteren en ze voor eigen gebruik bewaren zonder toestemming van de commandant. Het verbod geldt niet voor de commandant. Het is ook in zijn macht om het geschenk aan een andere broeder te geven.
Regel 21 – Bout en vergrendeling
Aangezien de broers voorzichtig moeten zijn met alle eigendommen, willen we dat ze geen sloten, grendels of grendels aan hun koffers, rijtassen en kasten hebben. Dit geldt niet voor degenen die onderweg zijn of aan wie dit te wijten is aan het toegewezen kantoor ten behoeve van het hele huis.
Regel 22 – De oorlogsuitrusting
Dit bevel wordt vooral gebruikt om de vijanden van het kruis en het geloof te bestrijden. Omdat de vechtgewoonten en de manier van leven van de vijand in de individuele landen verschillend zijn, is het noodzakelijk om je aan te passen aan de wapens en vechtmethoden van de vijand. We laten de commandant, die de ridderschap leidt, achter om alles te bepalen wat tot militaire dienst behoort, inclusief soldaten, paarden, wapens en alle militaire uitrusting. Met het advies van de meest ervaren broeders in de provincie waarin ze vechten, moet hij de details zorgvuldig overwegen en bepalen. Als de vertraging bij het bijeenroepen van de raad gevaar oplevert, moeten in ieder geval de aanwezige broeders worden gehoord.
Maar gewetensvol moet worden opgemerkt dat de broers geen schilden, zadels en hoofdstellen gebruiken die zonder noodzaak zijn versierd met goud, zilver of verf. Speren, schilden en zadels mogen geen dekens hebben. Maar ze kunnen de scherpe lansen bedekken met beschermende hoezen, zodat ze de vijand des te gewelddadiger kunnen verwonden.
Als de meester of de broer die macht uitoefent in zijn naam, paarden, wapens en andere dingen die aan de broers zijn overgelaten voor een tijdlang aan anderen wil geven, mag de betrokkene op geen enkele manier tegenspreken, zodat het er niet uitziet als ze wilden als eigendom bezitten wat hun voor gebruik was gegeven. We bevelen ook dat niemand om speciale wapens en paarden mag vragen. Als iemand uitrusting ontvangt die niet bij hem past, moet hij nederig en voorzichtig de reden voor de ongeschiktheid aan de commandant melden, maar de uiteindelijke beslissing aan hem overlaten.
Regel 23 – De jacht
Het is niet de bedoeling dat de broers luidruchtig jagen met honden en vogels. Voor zover ze in sommige landen echter bosgrond hebben waar rijkelijk wild en bont wordt gebruikt, mogen ze jagers houden.
De broers mogen jachtgasten en jagers vergezellen om hen te beschermen tegen rovers en ongelovigen. Maar de broers mogen het wild niet opzettelijk opsporen terwijl ze door bossen en open land dwalen. We laten ze jagen op wolven, lynxen, beren en leeuwen zonder jachthonden voor algemeen gebruik, maar niet voor vermaak. Soms kunnen ze ook vogels schieten om te leren veilig te schieten.
Regel 24 – De zieke broeders
Omdat de zorg voor de zieke broeders zeer zorgvuldig moet zijn, moet u ze aan een zorgvuldige broeder toevertrouwen. Hij gaat nauwgezet na wat nodig is voor het individu en zorgt gretig voor wat nodig is volgens het advies van de arts als een arts kan worden gehouden en volgens de mogelijkheden van het huis.
Regel 25 – De broers oud en verdiend
De broeders dienen plichtsgetrouw rekening te houden met de zwakheid van ouderen en degenen die hen verdienen, hen op gepaste wijze te eren en niet strikt te houden aan de behoeften van het lichaam die gewetensvol en eerbaar zijn.
Regel 26 – Het gemeenschapsleven
De coëxistentie moet zodanig zijn dat liefde en eenheid, die al kenmerken zijn van de naam van de broeder, niet in hun tegendeel veranderen. Er moet veeleer harmonieuze, broederlijke liefde, vriendelijkheid en sereniteit zijn, zodat men terecht kan zeggen: zie hoe goed en lieflijk het is als broeders in vertrouwen samenleven. Ieder draagt dus naar beste vermogen de last van de ander en tracht hem te overtreffen in het tonen van respect, op advies van de apostel. De broers moeten oppassen dat ze geen geruchten verspreiden, de reputatie van anderen in diskrediet brengen en elkaar van oude schuld beschuldigen; Leugens, godslasteringen en argumenten en leeg geklets komen niet uit de mond. Niemand mag de ander pijn doen door aanranding of bedreiging. Als de broers boos op elkaar worden door woord of daad, dus laten ze de verzoening niet uitstellen en niet bang zijn om met een woord de wond te genezen die door een woord is gemaakt, zodat het bevel van de apostel vervuld mag worden: de zon gaat niet onder over uw toorn. De plicht tot verzoening is des te zwaarder omdat onze Heer Jezus Christus in het evangelie zegt: Als je je offerande naar het altaar brengt en daar bedenk je dat je broer iets tegen je heeft, laat je gave dan voor het altaar staan en ga daar eerst heen en breng verzoening tot stand. jij met je broer. Kom dan je cadeaus aanbieden. Als je je offerande naar het altaar brengt en daar bedenk je dat je broer iets tegen je heeft, laat je offer dan voor het altaar staan en ga daar eerst heen en verzoen je met je broer. Kom dan je cadeaus aanbieden. Als je je offerande naar het altaar brengt en je herinnert je daar dat je broer iets tegen je heeft, laat je offer dan voor het altaar staan en ga daar eerst heen om je te verzoenen met je broer. Kom dan je cadeaus aanbieden.
Regel 27 – Het bijeenroepen van de broederraad
De meester van deze bestelling of zijn plaatsvervanger moet alle aanwezige broeders bijeenroepen als er behoefte is om te bespreken: de statuten van de bestelling, de verkoop van gronden en velden die niet kunnen plaatsvinden zonder de toestemming van de meester en het kapittel en over de toelating tot de bestelling. De kapitein of zijn plaatsvervanger volgt het advies van dat deel van het hoofdstuk dat het meest verstandig is. Bij meningsverschillen is het aan de kapitein of zijn plaatsvervanger om te beslissen welk onderdeel als het meest prudent wordt beschouwd. Men moet meer aandacht besteden aan consciëntieusheid, ervaring, onvergankelijkheid en oordeel dan aan het aantal broeders. Andere beslissingen van minder belang moeten worden genomen met de raad van de meest bekwame oordeelsleden die bij hen zijn. Bepaalde kleine afspraken kunt u zelfstandig maken. Omdat bepaalde maatregelen soms beter kunnen worden overwogen in de stilte van de nacht, is het de Meester en zijn vertegenwoordigers toegestaan om de behoeften van het huis en de Orde na de voltooiing met de broers te bespreken. Maar de broeders dienen ijdele woorden te vermijden, ook woorden die iemand aan het lachen maken. Voor het slapengaan bidt iedereen het Onze Vader en wordt gegroet.
Regel 28 – De broers op hun reizen
Wanneer de broeders in treinen tegen de vijand of om andere redenen onderweg zijn, moeten ze voorbeeldig zijn door hun ridderlijkheid in werk en woord, onder het teken van het bevel dat ze openlijk dragen, in het kruis, wat het teken is van hem die in hen woont. . Tijdens nachtelijke reizen kunnen ze praten over noodzakelijke en gepaste dingen na Compline en vóór Prim, maar niet na Compline in hostels, met uitzondering van die gevallen die door de regel zijn toegestaan. Ze moeten herbergiers en plaatsen vermijden waarvan ze zich bewust zijn van een slechte reputatie. Als ze ’s nachts naar een herberg komen, moet er licht zijn op de slaapplaats, als het zonder veel moeite kan worden verkregen, omdat hun eer gemakkelijk kan worden aangetast door boosaardigheid en laster. Als je onderweg bent, ben je misschien tevreden met het bijwonen van de aanbidding en devoties van hen waar ze komen. Na terugkeer in het huis kun je ’s ochtends en op andere momenten van de dag met toestemming wegblijven van de Matutin als je uitgeput bent van de spanningen van de wapens en de weg.
Deze vergunning kan ook aan anderen worden gegeven als ze het te druk hebben met de zaken van het huis. Ze mogen geen bruiloften, ridderbijeenkomsten en andere bijeenkomsten bijwonen die de trots van de wereld dienen en die toneelstukken van Satan zijn. Als ze het doen in zaken van de Orde en om mensen aan te trekken, mag dat ook. Op verdachte plaatsen en op verdachte momenten moeten ze praten met vrouwen, vooral meisjes, vermijden en hun kussen afwijzen. Ze dienen zich te onthouden van kussen en tekenen van wereldse liefde en uitbundigheid te tonen, zelfs niet met hun eigen moeders en zusters.
Het is hen verboden om zich te associëren met de verboden personen en degenen die in het openbaar verboden zijn verklaard in verboden gevallen.
Een broeder kan alleen peetvader worden als er extreem gevaar voor overlijden bestaat.
Regel 29 – Processen van de broeders vóór toelating
Degenen die opgenomen willen worden in de eervolle gemeenschap van deze broederschap, moeten een voldoende proeftijd krijgen zodat ze de strengheid van de order kunnen testen, maar de broeders erkennen het karakter en de mogelijkheden ervan. Als hij afstand wil doen van zijn recht, kan hij de geloften afleggen met de wil van degene die hem ontvangt. De mantel, die op de gebruikelijke manier door gebed is gezegend en met gewijd water is besprenkeld, wordt door de commandant aan de belijdende gegeven bij diens afwezigheid door de priester. Het beroep ontvangt de bestelling met het merkteken van het kruis door de mantel, aangezien geen enkele andere jurk novicen en beroep onderscheidt.
Regel 30 – De toelating van jongens
We willen ook dat geen enkele jongen vóór de leeftijd van veertien de jurk van de bestelling krijgt of tot beroep wordt toegelaten. Als niettemin jongens vóór de voorgeschreven leeftijd door ouders en voogdij aan deze orde worden overgedragen, of als jongens uit vrije wil bij een huis komen, moeten ze gewetensvol worden opgevoed.
Ze kunnen op de voorgeschreven leeftijd tot het beroep worden toegelaten, als de jongens dat wenselijk vinden en de broers daartoe besluiten.
Regel 31 – De opvang van vrouwen die dienen
Wij bevelen dat vrouwen niet worden toegelaten tot de volledige gemeenschap van deze orde, aangezien het vaak gebeurt dat de mannelijke geest wordt verzacht door de charmes van vrouwen.
Aangezien sommige diensten aan zieken en vee beter door vrouwen worden verricht, is het toegestaan vrouwen als medezusters voor dergelijke diensten te accepteren, maar alleen met toestemming van de landcommandant. Voor zulke zusters zal buiten het huis van de broeders een gebouw worden opgericht. Zelfs als de monnik die bij vrouwen woont de zuiverheid mag behouden, is deze nog steeds niet beschermd en zal de overtreding niet lang duren.
Regel 32 – Toelating van huisgenoten
Om ervoor te zorgen dat deze orde ook aan meerdere mensen ten goede kan komen, geven we toe dat gehuwde en ongehuwde mensen van de wereld kunnen worden aanvaard als leden van deze orde. Deze halfbroers zijn van ganser harte onderworpen aan het bevel van de broeders. Laat uw leven eerbaar zijn zoals het toekomt. U moet niet alleen overheidsschulden vermijden, maar ook illegale winsten en zaken doen. Ze moeten geestelijke kleren dragen, maar niet met het hele kruis. Als een van de echtgenoten overlijdt, gaat de helft van zijn vermogen naar de bestelling; de overlevende heeft dan zijn levensonderhoud voor de rest van zijn leven. Na zijn overlijden gaat het hele pand naar het huis. Winsten na de opname gaan naar het huis. Het wordt overgelaten aan de vrije wil en de beslissing van de commandant om onder andere voorwaarden in de order te worden opgenomen als hij dit voordelig acht.
Regel 33 – De opvang van broeders die uit liefde of tegen betaling dienen
Het soort toelating van degenen die uit liefde of tegen betaling willen dienen, wordt overgelaten aan de beslissing van de persoon aan wie het ambt voor tijd en plaats is toevertrouwd, aangezien de individuele soorten moeilijk te onderscheiden zijn. Geen enkele broeder mag het aandurven om een van deze dienaren te slaan, behalve de commandant, die soms zijn ondergeschikten op de gebruikelijke manier mag kastijden ter wille van herstel. Als een krijger valt die zich uit liefde bij zijn broers voegt met zijn armen, moeten de aanwezige broers dertig Onze Vaders voor hem bidden. Het voedsel dat gewoonlijk aan een broeder wordt gegeven, wordt gedurende zeven dagen aan de armen gegeven voor de ziel van de doden.
Regel 34 – De zorg van de meester voor de broeders
In de ark van het verbond lagen het manna en de staf van de Aar naast elkaar, als een teken van vriendelijke helpende barmhartigheid en rechtvaardig bestraffende discipline. Daarom moet de Meester, die boven alles is, een voorbeeld zijn voor de broeders in zijn goede werken, de rustelozen onder de knie krijgen, de zieken helpen, de zwakkeren opvoeden en geduld hebben met iedereen. In zijn hand draagt hij ook de tuchtstaf en de staf, volgens het woord van de profeet, de waakzame staf, zodat hij gedurende de nacht over zijn kudde kan waken, haar kan beschermen tegen de dodelijke slaap van traagheid en waakzaam kan voorkomen dat de luiaards heilige dienst nalaten. Hij moet elke ongehoorzaamheid straffen met ijver voor gerechtigheid. Het personeel is een teken van medeleven en vaderlijke zachtaardigheid voor allen die moed hebben en gebroken zijn door verdriet, het is een ondersteuning die zwakte versterkt en versterkt,
Regel 35 – Wederzijdse vermaning en beschuldiging
Als een broeder de geheime schuld van iemand anders opmerkt, breng hem dan broederlijk en in vrede tot berouw en bekentenis. Maar als hij zich publiekelijk heeft vergist tegen zijn redding en de eer van het huis, dan vermaant hij hem niet om nederig zijn overtreding te belijden aan de meester en de broers. Als hij deze vermaning niet opvolgt en als hij door verschillende getuigen voor de meester wordt veroordeeld, moet hij zich volledig onderwerpen aan de zwaarste boete.
Regel 36 – De boete van de broers
Als een broeder op een andere manier door woord of werk enigszins afwezig is, moet hij vrijwillig zijn schuld belijden en voldoening schenken. Als gemakkelijk schuldgevoel geen gewoonte wordt, kan het gemakkelijk berouw vinden. Als iemand zijn schuld wil verbergen en toch iemand anders het ontdekt, is de schuld des te moeilijker te verzoenen. Als de overtreding ernstig is, wordt de schuldige gescheiden van de gemeenschap van broeders en mag hij niet aan dezelfde tafel zitten, maar moet hij apart eten. Hij moet zich volledig onderwerpen aan de wil en verordening van de Meester en de broeders om op de oordeelsdag te kunnen worden gered.
Regel 37 – De onveranderlijkheid en stevigheid van de regel
De meester heeft de macht om, na zorgvuldige overweging, te bevrijden van de voorbeschikte wetten in overeenstemming met de tijd, de gebieden, de personen, de noodzaak en het nut van het bedrijf.
Maar zelfs de meester heeft geen macht over de drie fundamenten.